I denna artikel från 1995, undersöker professor Bryan Ronald Wilson enkäters metodologiska frågor som uppstår angående att definiera en religion, i synnerhet när de stötte på problem genom det faktum att nya religioner, såsom Scientology, dök upp i modern tid för att möta moderna andliga behov. Detta innebär att en del nya religioner kan uttrycka sina teologier och utövningar på ett sätt som skiljer sig från det traditionella eller på annat sätt normaliserade former av religiösa uttryck. Detta betyder emellertid inte att de på något sätt är mindre äkta former av religion. Tvärtom, de förtjänar tolerans, respekt och skydd, på samma sätt som varje form av religiösa uttryck som skyddas av nationell och internationell lag. För Dr Wilson är Scientology ett exempel på en ”världsbejakande” ny religion, vilket innebär att den har en ”generellt sett positiv inriktning till världen”, samt en ”mission att främja sociala reformer, särskilt inom områden av livet, såsom hälsovård, utbildning och religiös frihet”. Han förklarar: ”Scientology skiljer sig radikalt från både kristna och buddistiska soteriologiska system, eftersom den påstår sig standardisera och rationalisera de tekniker som leder till frälsning. Den tillämpar moderna tekniska metoder för andliga mål i försöket att introducera visshet och ett sakligt rättfärdigat system in i andliga utövningar. Att ha uppstått i en period under vilken den sekulariserade världen har blivit alltmer dominerad av vetenskap, är Scientology också engagerad i idén att människan behöver tänka rationellt och att kontrollera sina störande emotioner som ett medel mot andlig upplysning och frälsning. Den representerar en viktig strömning i dagens mångfald av religiös framställning i vår pluralistiska religiösa kultur.” Dr Wilson avslutar genom att hävda att ”om grundläggande mänskliga rättigheter av trosfrihet och utövning skall upprätthållas, blir det nödvändigt att avstå från gamla stereotyper om exakt vad som utgör religion”. Av denna anledning är Scientology-kyrkan överens med, och stödjer och hjälper till med att sprida FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna för att göra mänskliga rättigheter till ett faktum. Detta inkluderar Artikel 18 i förklaringen: – ”Envar har rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och att ensam eller i gemenskap med andra offentligt eller enskilt utöva sin religion eller tro genom undervisning, andaktsövningar, gudstjänst och iakttagande av religiösa sedvänjor.”
Bryan Ronald Wilson fil.dr, (1926–2004) var docent emeritus i sociologi vid University of Oxford. Från 1963 till 1993 var han även ledamot i All Souls College och utsågs 1993 till emeritus fellow. Under mer än 50 år utförde han forskning i religiösa minoritetsrörelser i bland annat Storbritannien, Förenta staterna, Ghana, Kenya, Belgien och Japan. Dr Wilson fick sin doktorsgrad i sociologi från London School of Economics 1955, skrev dussintals artiklar, och skrev eller redigerade dussintals böcker, bland annat: Sects and Society: The Sociology of Three Religious Groups in Britain [Sekter och samhället: Sociologin inom tre religiösa grupper i Storbritannien], (1961); Patterns of Sectarianism [Mönster av sekterism], (redigerad, 1967), Religious Sects [Religiösa sekter], (1970, publicerades också i översättningar till franska, tyska, spanska, svenska, tyska och japanska), Magic and the Millennium [Magi och millenniet], (1973); Contemporary Transformations of Religion [Moderna omvandlingar av religion], (1976, publicerade också översatt till italienska och japanska); The Social Impact of the New Religious Movements [Den sociala inverkan av de nya religiösa rörelserna], (utgiven 1981); Religion in Sociological Perspective [Religion i sociologiskt perspektiv], (1982); The Social Dimensions of Sectarianism [Sociala dimensioner av sekterism], (1990); och A Time to Chant: the Soka Gakki Buddhists in Britain [Dags att mässa: Soka Gakki-buddisterna i Storbritannien], (1994). År 1984 insåg University of Oxford värdet av hans publicerade verk genom att ge honom graden lit.dr. År 1992 utnämnde katolska universitetet i Leuven, Belgien, honom till hedersdoktor. År 1994 valdes han till ledamot i British Academy.
Scientology, socialvetenskap och definitionen på religion
av James A. Beckford, professor i sociologi, University of Warwick, England
Samhällsförändringar och nya religiösa rörelser
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Scientology-kyrkan
av Juha Pentikäinen, Marja Pentikäinen, Helsingfors universitet, Finland
Sambandet mellan Scientology och andra religioner
av Fumio Sawada, åttonde innehavaren av hemligheterna i yuitsu shinto, Japans äldsta religion; ordförande för centret Ahlut-Bait
Scientologys religiösa natur
av Geoffrey Parrinder, metodistpräst, professor i jämförande religionsvetenskap, University of London
Religiös filosofi, religion och kyrka
av G.C. Oosthuizen, professor i religionsvetenskap, University of Durban-Westville, Sydafrika
Scientology: En ny religion
av M. Darrol Bryant, institutionen för religionsforskning, Renison College, University of Waterloo, Ontario, Kanada
Apostater och nya religiösa rörelser
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Scientology: En analys och jämförelse av dess religiösa system och doktriner
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Tillförlitligheten i apostaternas vittnesmål om nya religiösa rörelser
av Lonnie D. Kliever, fil.dr, professor i religionsvetenskap
Sjöorganisationen och dess roll inom Scientology-kyrkan
av Frank K. Flinn, fil.dr, adjungerad professor i religionsvetenskap
Korta analyser av Scientologys religiösa natur
av J. Gordon Melton, Baylor University, Samuel Hill, Gary Bouma, Irving Hexham
Församlingstjänsterna i Scientology-kyrkan
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Är Scientology en religion?
av Alan W. Black, lektor i sociologi, University of New England, Armidale, New South Wales, Australien
Är Scientology en religion?
av Dean M. Kelley, National Council of Churches
Religiös tolerans och religiös mångfald
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Scientology: En religion i Sydafrika
av David Chidester, professor i jämförande religionsforskning, University of Cape Town, Sydafrika
Scientology: En sann religion
av Urbano Alonso Galán, professor i filosofi och teologi, universitetet Gregoriana, Rom
Scientology: En väg av andlig självidentifiering
av Michael Sivertsev, Vetenskapsakademin i Moskva
Scientology: Ett religionsutövande samfund
av Lonnie D. Kliever, Southern Methodist University
Scientology och moderna definitioner av religion inom samhällsvetenskaperna
av Alejandro Frigerio, lektor i sociologi, Universidad Católica Argentina, Buenos Aires
Scientology och islam, en jämförande studie
av Fumio Sawada, åttonde innehavaren av hemligheterna i yuitsu shinto, Japans äldsta religion; ordförande för centret Ahlut-Bait
Scientology och religion
av Christian Vonck, rektor, Fakulteten för jämförande religionsvetenskap, Antwerpen, Belgien
Scientology: En jämförelse med religioner i öst och väst
av Per-Arne Berglie, professor i religionshistoria, Stockholms universitet
Scientology: Dess kosmologi, antropologi, etik-system och metodläror
av Régis Dericquebourg, professor i religionssociologi, Université Lille III, Frankrike
Scientology – dess historiska morfologiska ram
av Dario Sabbatucci, professor i religionshistoria, universitetet La Sapienza
Scientology: Dess sanna natur
av Harri Heino, professor i teologi, Tammerfors universitet, Finland
Scientology: Religionens kännetecken
av Frank K. Flinn, adjungerad professor i religionsvetenskap, Washington University, Saint Louis, Missouri