I denna artikel, ursprungligen publicerad 1999, ger professor Régis Dericquebourg bestämt svar på frågan: ”Är Scientology en religion?” Genom en systematisk undersökning av dess kosmologi, teologi, antropologi, etik, ceremonier, organisation, trosbekännelser och medlemskapskrav: ”’har Scientology’, sade dr Dericquebourg, ’egenskaperna hos en religion.’ Den har en teologi, en samling övningar som gör det möjligt att nå den andliga delen i varje människa, en ’mycket byråkratiserad’ kyrkostruktur, och religiösa riter.... Scientology har fötts i ett modernt sammanhang. Från detta får den vissa beståndsdelar (en teknisk karaktär, ett välhävdat metodiskt tillvägagångssätt, vikten av kommunikation, välbefinnande, förståelse av organisation, personlig erfarenhet), som blandats med uråldriga spiritistiska traditioner. L. Ron Hubbard och scientologerna utvidgar användningen av förnuftets redskap för att främja en mystisk väg, en självomvandling, och en omvandling av världen. Det är förmodligen av denna anledning som Scientology förefaller unik bland religionerna.” Scientology är verkligen en religion som föddes i modern tid, och erbjuder L. Ron Hubbards mentala och andliga teknologier till förmån för dess församlingsmedlemmar – utöver de globala sociala och humanitära program som sponsras av Scientology-kyrkan för mänsklighetens bästa.
Régis Dericquebourg, fil.dr, nyligen pensionerad från universitetet i Lille III (Lille, Frankrike) och är nu docent vid fakulteten för jämförande studier av religion och humanism (FVG) i Wilrijk, Antwerpen (Belgien). Han har en examen i psykologi från universitetet i Paris och doktorerat i sociologi från Sorbonne-universitetet och har arbetat med National Center of Scientific Research. Sedan 1972 har professor Dericquebourg ägnat sig åt att studera minoritetsreligioner, ett projekt som han startade med att tillbringa tre år i Jehovas vittnen som en iakttagare. Han har produktivt publicerat på både franska och engelska. Hans böcker inkluderar Healing religions [Helande religioner], (1988); The Antoinists [Antoinisterna], (1993); The Christian Scientists [Scientisterna], (1999); och To Believe and Heal [Att tro och hela], (2001).
Scientology, socialvetenskap och definitionen på religion
av James A. Beckford, professor i sociologi, University of Warwick, England
Samhällsförändringar och nya religiösa rörelser
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Scientology-kyrkan
av Juha Pentikäinen, Marja Pentikäinen, Helsingfors universitet, Finland
Sambandet mellan Scientology och andra religioner
av Fumio Sawada, åttonde innehavaren av hemligheterna i yuitsu shinto, Japans äldsta religion; ordförande för centret Ahlut-Bait
Scientologys religiösa natur
av Geoffrey Parrinder, metodistpräst, professor i jämförande religionsvetenskap, University of London
Religiös filosofi, religion och kyrka
av G.C. Oosthuizen, professor i religionsvetenskap, University of Durban-Westville, Sydafrika
Scientology: En ny religion
av M. Darrol Bryant, institutionen för religionsforskning, Renison College, University of Waterloo, Ontario, Kanada
Apostater och nya religiösa rörelser
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Scientology: En analys och jämförelse av dess religiösa system och doktriner
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Tillförlitligheten i apostaternas vittnesmål om nya religiösa rörelser
av Lonnie D. Kliever, fil.dr, professor i religionsvetenskap
Sjöorganisationen och dess roll inom Scientology-kyrkan
av Frank K. Flinn, fil.dr, adjungerad professor i religionsvetenskap
Korta analyser av Scientologys religiösa natur
av J. Gordon Melton, Baylor University, Samuel Hill, Gary Bouma, Irving Hexham
Församlingstjänsterna i Scientology-kyrkan
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Är Scientology en religion?
av Alan W. Black, lektor i sociologi, University of New England, Armidale, New South Wales, Australien
Är Scientology en religion?
av Dean M. Kelley, National Council of Churches
Religiös tolerans och religiös mångfald
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Scientology: En religion i Sydafrika
av David Chidester, professor i jämförande religionsforskning, University of Cape Town, Sydafrika
Scientology: En sann religion
av Urbano Alonso Galán, professor i filosofi och teologi, universitetet Gregoriana, Rom
Scientology: En väg av andlig självidentifiering
av Michael Sivertsev, Vetenskapsakademin i Moskva
Scientology: Ett religionsutövande samfund
av Lonnie D. Kliever, Southern Methodist University
Scientology och moderna definitioner av religion inom samhällsvetenskaperna
av Alejandro Frigerio, lektor i sociologi, Universidad Católica Argentina, Buenos Aires
Scientology och islam, en jämförande studie
av Fumio Sawada, åttonde innehavaren av hemligheterna i yuitsu shinto, Japans äldsta religion; ordförande för centret Ahlut-Bait
Scientology och religion
av Christian Vonck, rektor, Fakulteten för jämförande religionsvetenskap, Antwerpen, Belgien
Scientology: En jämförelse med religioner i öst och väst
av Per-Arne Berglie, professor i religionshistoria, Stockholms universitet
Scientology: Dess kosmologi, antropologi, etik-system och metodläror
av Régis Dericquebourg, professor i religionssociologi, Université Lille III, Frankrike
Scientology – dess historiska morfologiska ram
av Dario Sabbatucci, professor i religionshistoria, universitetet La Sapienza
Scientology: Dess sanna natur
av Harri Heino, professor i teologi, Tammerfors universitet, Finland
Scientology: Religionens kännetecken
av Frank K. Flinn, adjungerad professor i religionsvetenskap, Washington University, Saint Louis, Missouri