I denna rapport från 1996, tar juristen och metodistpastorn Dean M. Kelley upp frågan om ”huruvida Scientology är en religion i juridisk bemärkelse”, bland annat enligt kriterier som sedan bekräftas av Internal Revenue Service i Förenta staterna. Hans upptäckter baserades på intervjuer genomförda med tjugoen scientologer i Scientology-kyrkor i Sacramento, Kalifornien; Albuquerque, New Mexico; Washington, DC; och Clearwater, Florida. ”Syftet med intervjuerna var inte att fastställa något om Scientologys läror eller trossatser utan att fastställa vad Scientology gjorde för anhängaren.” Med detta perspektiv observerade han att Scientology innehade en centralt viktig roll i många människors liv och de personer han intervjuade och gav ett sätt att övervinna personliga problem, såsom ”drogmissbruk, alkoholism, frustration, saknad av mål, depression, eller en känsla av meningslöshet”, och i processen förverkliga sin sanna natur som andliga varelser genom det praktiska i Dianetics och Scientology. På alla punkter – juridiska eller teologiska – finner Dean Kelley att Scientology med råge uppfyller kraven på en religion. Flera av hans upptäckter ”hjälper till att förstärka slutsatsen att Scientology är en religion”, som han skriver, inklusive den bekännande naturen i auditering, Scientologys trosbekännelse som inkluderar levnadsregeln att mänskligheten i grunden är god, vigselceremonier, och globala sociala och humanitära program som stöds av Kyrkan. Dessa stödjer i sin tur ”Scientologys mål”. Som L. Ron Hubbard skrev år 1965: ”En civilisation utan sinnessjukdom, utan brottslighet och utan krig, där kapabla människor kan ha framgång och hederliga människor rättigheter och där människan är fri att stiga mot högre höjder – dessa är Scientologys mål.”
Dean M. Kelley (1926–1997) var jurist, chef för religiös frihet med National Council of Churches (NCC) i USA, och styrelsemedlem i American Civil Liberties Union (ACLU). Han fick sin studentexamen från Denver University (1946) och sin magisterexamen i teologi från Iliff School of Theology (1949), och tjänade som präst för United Methodist Church. Hans publicerade arbeten inkluderade Why Conservative Churches are Growing [Varför konservativa kyrkor växer], (1972); Why Churches Should Not Pay Taxes [Varför kyrkor inte ska behöva betala skatt], (1977), ochGovernment Intervention in Religious Affairs [Regeringsingripande i religiösa ärenden], (redigerad, 1982).
Scientology, socialvetenskap och definitionen på religion
av James A. Beckford, professor i sociologi, University of Warwick, England
Samhällsförändringar och nya religiösa rörelser
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Scientology-kyrkan
av Juha Pentikäinen, Marja Pentikäinen, Helsingfors universitet, Finland
Sambandet mellan Scientology och andra religioner
av Fumio Sawada, åttonde innehavaren av hemligheterna i yuitsu shinto, Japans äldsta religion; ordförande för centret Ahlut-Bait
Scientologys religiösa natur
av Geoffrey Parrinder, metodistpräst, professor i jämförande religionsvetenskap, University of London
Religiös filosofi, religion och kyrka
av G.C. Oosthuizen, professor i religionsvetenskap, University of Durban-Westville, Sydafrika
Scientology: En ny religion
av M. Darrol Bryant, institutionen för religionsforskning, Renison College, University of Waterloo, Ontario, Kanada
Apostater och nya religiösa rörelser
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Scientology: En analys och jämförelse av dess religiösa system och doktriner
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Tillförlitligheten i apostaternas vittnesmål om nya religiösa rörelser
av Lonnie D. Kliever, fil.dr, professor i religionsvetenskap
Sjöorganisationen och dess roll inom Scientology-kyrkan
av Frank K. Flinn, fil.dr, adjungerad professor i religionsvetenskap
Korta analyser av Scientologys religiösa natur
av J. Gordon Melton, Baylor University, Samuel Hill, Gary Bouma, Irving Hexham
Församlingstjänsterna i Scientology-kyrkan
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Är Scientology en religion?
av Alan W. Black, lektor i sociologi, University of New England, Armidale, New South Wales, Australien
Är Scientology en religion?
av Dean M. Kelley, National Council of Churches
Religiös tolerans och religiös mångfald
av Bryan R. Wilson,
lektor emeritus i sociologi, Oxford University
Scientology: En religion i Sydafrika
av David Chidester, professor i jämförande religionsforskning, University of Cape Town, Sydafrika
Scientology: En sann religion
av Urbano Alonso Galán, professor i filosofi och teologi, universitetet Gregoriana, Rom
Scientology: En väg av andlig självidentifiering
av Michael Sivertsev, Vetenskapsakademin i Moskva
Scientology: Ett religionsutövande samfund
av Lonnie D. Kliever, Southern Methodist University
Scientology och moderna definitioner av religion inom samhällsvetenskaperna
av Alejandro Frigerio, lektor i sociologi, Universidad Católica Argentina, Buenos Aires
Scientology och islam, en jämförande studie
av Fumio Sawada, åttonde innehavaren av hemligheterna i yuitsu shinto, Japans äldsta religion; ordförande för centret Ahlut-Bait
Scientology och religion
av Christian Vonck, rektor, Fakulteten för jämförande religionsvetenskap, Antwerpen, Belgien
Scientology: En jämförelse med religioner i öst och väst
av Per-Arne Berglie, professor i religionshistoria, Stockholms universitet
Scientology: Dess kosmologi, antropologi, etik-system och metodläror
av Régis Dericquebourg, professor i religionssociologi, Université Lille III, Frankrike
Scientology – dess historiska morfologiska ram
av Dario Sabbatucci, professor i religionshistoria, universitetet La Sapienza
Scientology: Dess sanna natur
av Harri Heino, professor i teologi, Tammerfors universitet, Finland
Scientology: Religionens kännetecken
av Frank K. Flinn, adjungerad professor i religionsvetenskap, Washington University, Saint Louis, Missouri