I. Utbildnings- och forskningsbakgrund

Jag tog min Bachelor of Arts (fil.kand.) cum laude (1964) i filosofi och statskunskap vid Concordia College, Moorhead, Minnesota, USA. Min S.T.B. cum laude (1967) i teologi är från Harvard Divinity School, Harvard University, Cambridge, Massachusetts, USA. Min M.A. (fil.mag.) (1972) och Ph.D.-examen (fil.dr) (1976) inom särskilda religionsstudier vid Institute of Christian Thought, University of St. Michael’s College vid University of Toronto i Ontario, Kanada. Min avhandling hette ”History and Eschatology in Jonathan Edwards: A Critique of the Heimert Thesis” [Jonathan Edwards historik och eskatologi: En kritik av Heimert-tesen].

Jag undervisade vid Concordia College i Moorhead, Minnesota, (sommaren 1966), vid Waterloo Lutheran University i Waterloo, Ontario (1967–1969), vid University of Windsor i Windsor, Ontario (somrarna 1972 och 1973), vid University of Toronto, Extension i Toronto, Ontario (1972) och sedan 1973 vid Renison College, University of Waterloo. Jag tjänstgjorde som professor i religions- och kulturvetenskap (Professor of Religion and Culture) vid Renison College och där även som biträdande professor i forskning i social utveckling (Associate Professor of Social Development Studies). Jag har sedan 1982 verkat som understödjande fakultetsmedlem för Reformationshistoriska konsortiet (Consortium in Reformation History) vid University of Waterloo och vid University of Guelph. Jag verkade som institutionschef vid institutionen för religionsstudier (Department of Religious Studies) vid University of Waterloo (1987–1993) och tjänstgör för närvarande som handledare för forskarstudenterna i Masters-programmet i religionsvetenskap vid University of Waterloo.

Jag har även varit gästforskare vid Cambridge University i Cambridge, Storbritannien 1980, vid Indian Institute of islamic Studies i New Delhi, Indien 1986, vid Dr. S. Radhakrishnan Institute for Advanced Studies in Philosophy, vid University of Madras i Madras, Indien 1987, vid Hamdard University i New Delhi, Indien 1993 och vid Nairobi University i Nairobi, Kenya 1994. Jag har föreläst vid universitet i Asien, Afrika, Latinamerika och Europa.

Jag har skrivit fyra arbeten inom religionsforskningen: To Whom It May Concern: Poverty, Humanity, Community [Till vederbörande: Fattigdom, mänsklighet, gemenskap] (Philadelphia, 1969), A World Broken By Unshared Bread [En värld bruten av odelat bröd], (Genéve, 1970), Religion in a New Key [Religion i en ny tonart] (New Delhi, 1992) och Jonanthan Edwards Grammar of Time, Self, and Society [Grammatik för tiden, självet och samhället] (Lewiston, NY, 1993). Jag har även redigerat (ensam eller i grupp) tolv andra verk inom disciplinen, inklusive Exploring Unification Theology [Utforskandet av Unification-teologien] (New York, 1978), God: The Contemporary Discussion [Gud: Den moderna diskussionen] (New York, 1982), The Many Faces of Religion and Society [Religionens och samhällets mångfaldiga ansikten] (New York, 1985), Eugen Rosenstock-Huessy: Studies in His Life and Thought [Studier i hans liv och tankar] (Lewiston, NY, 1986), Interreligious Dialogue: Voices for a New Frontier [Religiös dialog: Röster för en ny front] (New York, 1989) och Pluralism, Tolerance, and Dialogue [Pluralism, tolerans och dialog] (Waterloo, 1989). Tillsammans med Doris Jakobsh har jag sammanställt A Canadian Interfaith Directory [Kanadas register över religioner] (Waterloo, 1993). Jag har publicerat mer än fyrtio vetenskapliga artiklar, inklusive ”Faith and History in Grant’s Lament [Tro och historik i Grants klagan]”, ”Media Ethics [Mediaetik]”, ”Cinema, Religion, and Popular Culture [Film, religion och popkultur]”, ”Sin and Society [Synd och samhälle]”, ”The Consolations of Philosophy [Filosofins vederkvickande]”, ”New Religions: Issues and Questions [Nya religioner: Debatt och frågeställningar]”, ”Towards a Grammar of the Spirit in Society [Mot en samhällets andliga grammatik]”, ”Interreligious Dialogue and Understanding [Religiös dialog och förståelse]”, ”The Purposes of Christ: Towards the Recovery of a Trinitarian Perspective [Meningen med Kristus: Mot ett återhämtande av det trinitariska perspektivet]”, ”From ’De’ to ’Re’ or Does the ’Future of Ontotheology’ Require the Recovery of the Experience/Sense of Transcendence? [Från ’De’ till ’Re’ eller kräver ontoteologins framtid ett återhämtande av transcendensens upplevelser/förnimmelser]”, ”The Kumbha Mela: A Festival of Renewal [Kumba Mela: En förnyelsefest]”, och ”To Hear the Stars Speak: Ontology in the Study of Religion [Hör stjärnorna tala: Ontologi i religionsforskningen]”. Mina tryckta arbeten sträcker sig över hela det breda religions- och kulturområdet men kan delas upp i följande delområden: I. Teologi och etik, II. Religion i Nordamerika, III.  Nya religiösa rörelser och IV. Dialog mellan religioner.

Under mer än 25 års tid har jag undervisat inom religionsvetenskapen. Jag har regelbundet hållit kurser vid Renison College vid University of Waterloo om det Religiösa sökandet (the Religious Quest), Religionsforskning (The Study of Religion), De kristna idéernas historia (The History of Christian Thought) och Möte och dialog mellan religioner (Interreligious Encounter and Dialogue), vilka använder sig av den gängse akademiska religionsforskningens jämförande, historiska och sociologiska metoder. Tidvis håller jag kurser i Religion och politik (Religion and Politics), Religion och litteratur (Religion and Literature), Religion och film (Religion and Film) och föreläsningar om sekter, kulter och nya religiösa rörelser. Jag har även hållit kurser på forskarnivå i ämnena kristendom och världsreligioner.

Under en längre tid har jag varit medlem i Canadian Society for the Study of Religion (kanadensiska förbundet för religionsforskning), American Academy of Religion (amerikanska religionsakademien), Canadian Theological Society (kanadensiska teologiförbundet), Society for Values in Higher Education (Förbundet för den högre utbildningens värderingar), Royal Asiatic Society (Kungliga asiatiska föreningen) och Society for Buddhist Christian Studies (Förbundet för buddistisk och kristen forskning). Jag har tjänstgjort som konsult vid större internationella och samreligiösa konferenser, inklusive Assembly of the World’s Religions (Världsreligionernas församling) (1985, 1990, 1992).

Som religions- och kulturforskare har jag sedan mitten av 1970-talet engagerat mig i studiet av nya religiösa rörelser. Jag har varit intresserad av att förstå dessas ursprung, trosuppfattningar och religiösa bruk och förhållanden mellan dessa nya rörelser i en större kultur. (Många av de nya religionerna är inte ”nya” i någon djupare bemärkelse utan helt enkelt nykomlingar i det nordamerikanska samhället.) Jag har också intresserat mig för, och delvis roats av, den intensiva och ofta hysteriska reaktion som de nya religiösa rörelserna framkallat bland delar av allmänheten. Jag har genomfört omfattande fältarbeten bland flera nya religiösa samfund i Kanada, Förenta staterna och Indien.

Vad beträffar Scientology-kyrkan blev jag först medveten om detta nya religiösa samfund under mitten av 1970-talet. Jag träffade då ett antal medlemmar från Scientology-kyrkan i Toronto och Kitchener, i Ontario. Jag fick möjlighet att delta i några möten under sent 70- och tidigt 80-tal som sammanförde medlemmar i Scientology-kyrkan och religionsforskare i diskussioner avseende Scientologys grundläggande trossatser och utövande. Jag har träffat några av medlemmarna i de amerikanska och brittiska grenarna av kyrkan. Jag har haft ingående samtal med kyrkans medlemmar angående deras erfarenhet av Scientology och dess inverkan på deras liv. Till dags dato har jag bibehållit begränsade kontakter med några kanadensiska kyrkomedlemmar. Jag har besökt Scientology-center i Kitchener och i Toronto (på Yonge Street). Sedan mitten på 1970-talet har jag läst många av Scientology-kyrkans mer betydelsefulla publikationer, inklusive Dianetics: Hur tanken påverkar kroppen, Vad är Scientology? The Volunteer Ministers Handbook och The Scientology Religion. Jag har även läst kyrkans skrifter om nutida sociala frågeställningar, exempelvis drogmissbruk, utövningar inom mental hälsa och religionsfrihet. Jag har läst akademiska avhandlingar och böcker rörande Scientology-kyrkan, de flesta förrättade av religionssociologer.

II. Uppgiften
LADDA NER VITBOKEN